Menü

Zaklajda Team: A leggyakoribb kérdések testsúlycsökkentő diétával kapcsolatban

Dunát lehet rekeszteni a testsúlycsökkentő módszerekkel, tanácsokkal, “tuti tippekkel”, mindenkinél “működő” metódusokkal. A Zaklajda Team mindenekelőtt azt igyekszik tisztázni, hogy mik a testsúlycsökkentéssel kapcsolatban leggyakrabban felmerülő kérdések. Aki válaszol: Honti Attiláné Edit, a Bács-Kiskun Megyei Kórház vezető dietetikusa.

• Alig eszem szénhidrátot, mégsem fogyok. Miért van ez?

Az utóbbi években elterjedt „divat” diéták többsége csak a szénhidrátfogyasztással és a vércukorszint-inzulinszint változásaival magyarázta az elhízást, így az általuk javasolt diéta is a szénhidrát megszorításra épült. Természetesen a szénhidrátok szerepe nagy, mert bár a kalóriatartalmuk a zsírokéhoz képest nem túl magas (4,1: 9,3), a szénhidrátokból általában többet fogyasztunk, mint zsiradékokból, így valóban fontos szerepe van az elhízásban, de nem kizárólagos. Nem mindegy, hogy miből származik a szénhidrát, gyorsan vagy lassan szívódik fel, illetve a mennyiség is nagyon fontos.  A zsiradékok szerepe is jelentős az energiaellátásban, így az elhízásban is. A testsúlycsökkentéshez javasolt étrend zsírszegény, egyszerű szénhidrátoktól mentes, fehérjében relatíve gazdag és sok növényi rostot tartalmaz.

• Tényleg olyan fontos a napi ötszöri étkezés?

Igen, valóban fontos, hogy naponta ötször, de legalább négyszer étkezzünk. Ennek az egyik, de talán legfontosabb oka az elhízással kapcsolatban az, hogy amennyiben csak kétszer-háromszor eszünk egy nap, akkor hosszú az étkezések közötti idő, ennek következtében nagyon éhesek vagyunk, mire evésre kerül sor. Éhesen nagyobb az esélye a túlevésnek! A hozzám forduló fogyni vágyó emberektől gyakran hallom, hogy napközben alig-alig esznek, hiszen dolgoznak, nincs rá idő, nincs lehetőség, így alakult ki a napi ritmus. Egy ilyen nap után fáradtan, éhesen ülnek este asztalhoz, a vacsora lett a legfőbb étkezés, ilyenkor van együtt a család. Sajnos ilyenkor a legnagyobb az adag, az elfogyasztott étel kalóriatartalma magas. Vacsora után elnehezülve már pihenés következik, az elfogyasztott kalóriákat nincs lehetőség „lemozogni”, így az elraktározódik. Egy délutáni kisétkezéssel, uzsonnával megelőzhető lenne az esti farkaséhség, így a vacsora mennyiségét is jobban lehetne kontrollálni.

A többszöri, kisebb mennyiségű étkezések kevésbé terhelik az emésztést és a vércukorszint-ingadozást is megelőzhetjük így. 

• Valóban kell mérni és számolni? 

A számok nem hazudnak, ezért fontos tudnunk, hogy hol tartunk a napi kalória-bevitellel. Ha napközben nem vezetjük valamilyen módon, hogy mit és mennyit ettünk-ittunk, akkor este már nem biztos, hogy vissza tudunk rá emlékezni, különösen egy eseménydús „sűrű” nap után. A rendszeres mérés és étkezési napló vezetése közben megtanuljuk, hogy melyik ételből mennyit ehetünk és ez a tudás akkor is jól jön, amikor már nem fogyni szeretnénk, hanem megtartani az elért testsúlyt. 

• Ha többet mozgok és edzőterembe járok, az nem elég a fogyáshoz? 

A sikeres fogyás alapja a megfelelő étrend és fizikai aktivitás. Mindkettő alkalmazkodik az életkorhoz, nemhez, a szervezet aktuális állapotához. Ha plusz fizikai aktivitás nélkül szeretnénk fogyni, akkor a diéta betartásával ez menni fog, viszont a mozgás nemcsak elősegíti a testsúly csökkenését, de az alakot is formálja, így az eredmény mindenképpen látványosabb lesz. Amennyiben úgy döntünk, hogy csak testedzéssel szeretnénk fogyni úgy, hogy az étrendünkön nem változtatunk, akkor egy sokkal hosszadalmasabb folyamatra számíthatunk. Természetesen kellő kitartással az alak formálódik, az izomtömeg nő, a zsírpárnák csökkennek, de megfelelő étrenddel ez rövidebb idő alatt következik be és ezért motiválóbb hatású.

• A fogyókúra alatt egyáltalán nem ehetem a kedvenc ételeimet? 

Mivel az étrend alacsony energiatartalmú, ezért csökken az adagok mennyisége, változik az ételkészítés módja, válogatott alapanyagokból készülnek az ételek. Sokszor ez nagyon eltér az eddigi étrendünktől, hiszen attól híztunk, az új étrendünktől pedig fogyást remélünk. Azonban a kedvenc ételek száműzése a diéta idő előtti feladását eredményezheti, oda a siker, marad a csalódás. Így, ha az adott ételnek nincs a diétába javasolt módon elkészíthető megfelelője, akkor az energiatartalom figyelembevételével, beszámolásával ritkán megengedhetjük magunknak ezeket az ételeket. Ezzel a módszerrel megtanulhatjuk azt, hogy a későbbiekben ezekből az ételekből mennyit fogyaszthatunk úgy, hogy közben tartani tudjuk a súlyunkat.