A Lada és az autósport szeretete öt kecskeméti örök barátságát eredményezte – interjú a többszörös bajnok Lada-csapattal

Manapság az utcákon egyre kevesebb Lada típusú gépjárművet látunk, ám a versenypályákon óriási népszerűségnek örvendenek a Ladák, így öt kecskeméti élete is ekörül forog. Szinte nincs olyan verseny az országban, ahol ne indulnának el, és bár általában egymás ellen küzdenek a pályán, az autóból kiszállva ez már nem látszik meg rajtuk, életre szóló barátok és mindenben segítik egymást, legyen szó a szerelésről, autóvásárlásról, alkatrészek cseréjéről, és így tovább. Sőt, három versenyző közülük bajnoknak is vallhatja magát. 

A csapatot meglátogatva rögtön tapasztaltam, milyen jókedv uralkodik köztük, mindez a közös érdeklődési kör és a Lada szeretete miatt alakult ki náluk. Habár nem kifejezett csapatról van szó, ugyanis külön autóval versenyeznek, mégis mindenhová együtt utaznak, a kocsik építésében megosztják egymással véleményüket – mert a versenyautójuk minden porcikája egyedi és tulajdonosa által összeszerelt – és talán a másik sikerének még jobban örülnek, mint a saját győzelmüknek. Ez jellemzi az ő barátságukat, a Lada-csapat mindennapi életét.

A baráti társaság öt részvevője: 

  • Tarjányi Zita, irodai asszisztens (Center Call Kft)
  • Bartal Csaba, Zita párja, értékesítési munkatárs (Lux Hungária Kft.)
  • Tormási Gábor, Tormási Tanya Tulajdonosa, hús- és füstöltáru készítéssel foglalkozik
  • Vincze Krisztián, autószerelő, anyagbeszerző (Bosch Autószerviz)
  • Zsákai Zoltán, karbantartó, anyagbeszerző. (KIK-FOR Kft.)

De honnan is jött nekik a Lada szeretete, miért vált a garázsban és a versenypályákon eltöltött idő életük mindennapjainak szerves részéve? A srácok és a csapat egyetlen női tagja egyesével válaszolt ezekre a kérdésekre:

„Négyéves koromban kezdődött a Lada iránti szeretetem. Ekkor beültem édesapám autójába, amely a garázsban volt, valahogy beindítottam, elindultam vele, csak épp csukva volt a garázsajtó – mondta nevetve Csaba, aki ezzel meg is adta a beszélgetés alaphangját. – 16 évesen kaptam az első ezerkettes Ladámat, ezzel az autóval jártam el az oktatómhoz, hogy megszerezzem a jogosítványomat. Mostani Ladámat 2002-ben vásároltam. Különböző okok miatt tíz évet állt az autó, de mára már teljes készültségben áll a versenyekre, a bukócsövön és a fényezésen kívül mindent a saját kezemmel csináltam rajta.” 

Csaba felesége, Zita is hamar belekóstolt ebbe a világba, nem is volt kérdés, hogy ő is rendszeres tagja lesz a versenyeknek. Eleinte még pályán kívülről szemlélte az eseményeket, majd vette a bátorságot és beült férje mellé, mint „mitfárer”, ám tervezi, hogy hamarosan – a többiek szakértő segítségével – saját autóval száll harcba a különböző versenyeken. „Ezek őrültek” – gondolta Zita, mikor először látta a többieket versenyezni. „Pár másodperc múlva, mikor már mindenki beveszi az első kanyart, már arra gondolsz, hogy de jó lehet, majd egy kör múlva már alig bírod, hogy csak a pálya mellett lehetsz. Imádom a sebességet. Még nem vezettem ilyen Ladát, de Csabi életem értelme, neki pedig mellettem a Lada is az élete értelmét képezi, így én sem akarok ebből kimaradni” – fogalmazott Zita, aki hozzátette, hogy imádja nézni, ahogy párja szerel, és bár Csaba nem engedi a kocsija közelébe, miközben bütyköl, de nagy élmény volt számára, mikor a váltót mégis együtt tehették be az autóba. 

Krisztián a csapat legfiatalabb tagja, de elmondása szerint biztosan ő ült a legtöbb Ladában. „Két Ladám van, egy olyan, amely autocross versenyekre (földes utas versenyekre – a szerk.), illetve egy olyan, amely aszfaltra alkalmas. Bár amikor még csak egy járművem volt, azzal is mentem mindenféle versenyen” – tette hozzá mosolyogva Krisztián. 

„A nyolcvanas években a Lada volt az „überkirály” kocsi – vette át a szót a rangidős Zoltán. – Már akkor azzal jártuk az utcákat apámékkal, ott szerettem bele ebbe a világba, majd 2004-ben elmentem egy roncsderbire, ahol a versenyzés rabjává váltam, 2005-ben már egy Ladával indultam versenyeken. Később kezdtem egyedül érezni magamat, sokáig gondolkoztam azon, hogy nem hiszem el, hogy csak én vagyok ennyire hülye Kecskeméten, hogy ennyire szeretem a Ladákat és nem igaz, hogy még egy olyasvalaki, aki eljönne velem a versenyekre. Telt-múlt az idő, először Krisztiánnal, majd szépen a többiekkel is megismerkedtem, azóta mindenhová egy csapatként – de külön versenyezve – járunk.” 

„Csabát régóta ismerem, elmentem vele egy versenyre, majd még egyre, a harmadikra már saját kocsival álltam én is rajthoz” – mondta Gábor, a csapat negyedik férfi tagja.  

Nem is gondolná az ember, de a legtöbb versenyautó ma Magyarországon Lada típusú autó. Pont ezért a legtöbb versenyen van külön Lada-kupa. Ezeken a versenyeken a csapat tagjai együtt indulnak el, köszönhetően annak, hogy azonos kategóriába tartoznak, ami a köbcentit illeti. 

A keceli bajnokságon Zoltán, Krisztián és Gábor is nyert már kupát. Az 1600 köbcentiméteres kategóriát, melyben bármilyen autó elindulhat, 2019-ben Gábor nyerte meg egy Ladával, minden más típusú, „nyugati” autót maga mögé utasítva. Gábor legnagyobb sikerének azt tartja, amikor 70 kocsit megelőzve nyert meg egy nagy bajnokságot. Krisztián és Zoltán is kétszeres bajnoknak mondhatja magát, míg Csaba közel áll ahhoz, hogy hamarosan bajnoknak mondhassa magát, ugyanis fél éve versenyez ilyen szinten és második helyezést már ért is el.

A csapat egyenként is nagyon erős, de külön-külön is országos szinten elismert egyénekből áll. Céljuk 2021-ben is változatlan: továbbra is barátként részt venni a lehető legtöbb versenyen és örülni egymás sikerének. 

Egyébként fontos megjegyezni: izgalmas, adrenalinszintet magasan tartó sportról van szó, de sokak gondolataival ellentétben, egyéltalán nem veszélyes. Ezt a legjobban az alábbi képsorozattal lehet illusztrálni. Ennél a bukásnál ketten voltak az autóban, és egyikőjüknek sem esett baja: 

További képek (Fotók: Bitto Zsolt, Gajár Gyula):

(Vizi Zalán | kesport.hu)

Kapcsolódó cikkek

KESPORT Médiatartalom Gyártó és Szolgáltató Kft.
error: A képet szerzői jog védi. Másolása, felhasználása engedélyköteles!